Відповідальність, яка приносить задоволення. Марафон очима пейсмейкера

Усі ми звикли слідкувати за перипетіями боротьби в лідируючій групі на дистанції, чи перейматися своїми здобутками та результатами або ж тішитися досягненнями своїх друзів… Та нечасто ми помічаємо роботу людей, які допомагають усім нам досягати цих цілей та тримати точний до секунд темп. Так, мова йде про пейсмейкерів – людей, які є невід’ємною частиною усіх значимих шосейних стартів. І нещодавно один з читачів Жорсткої Атлетики вирішив розповісти про усі особливості виконання цієї поважної функції. Далі розповідає Микола Таран.

Марафонський біг та й взагалі біг на довгі дистанції набув в останні роки дуже великої популярності і я без перебільшення можу сказати, що марафон – дуже складна бігова дисципліна. Це не просто великі наднавантаження, це тривала і важка робота організму. Безсумнівно, спортсменам, які збираються долати марафон, варто працювати з тренером, який буде координувати їх дії у підготовці, а на трасі щоб відчувати себе спокійніше і не хвилюватися за свій час, спортсменам допомагають “пейсмейкери”.

Трохи історії

Саме слово походить від англійських “pace” і “maker” і означає «той, хто задає темп (ритм)». Щоб марафони відповідали всім критеріям і вимогам, а також щоб спростити життя бігунам, організатори їх і запрошують.  Пейсмейкери – це бігуни, які долають всю дистанцію в певному темпі і допомагають іншим учасникам фінішувати з потрібним результатом здоровими і щасливими.  Пейсмейкер одразу стає лідером під час забігу, а темп може задавати як для окремого учасника змагань, якого хоче вивести на певний результат, так і для цілої групи. Самі учасники часто підкреслюють, що пейсмейкер дає перш за все психологічну допомогу, яка їм дуже потрібна: вони довіряють свій час професіоналам, біжать за ними, знаючи, що дотримуються необхідного темпу. Песмейкери існують з часів появи явища професійного бігу.  Безпосередньо як бігова спеціальність вони з’явилися в 20 столітті, приблизно в 80-х роках і вже починаючи з 90-х їх послугами постійно користуються не лише зарубіжні, а й вітчизняні спортсмени. Яскрава спортивна форма дозволяє бігунам з нашивкою PACE відрізнятися від  інших.  Це можуть бути особливі майки або жилети. Або можуть бігти з прапорцями, чи повітряними кульками, на яких написаний прогнозований результат подолання дистанції.

Як стати пейсмекером?

Та охочих бути пейсмейкером не надто багато. Справа у відповідальності! Для того, щоб стати пейсмейкером потрібно мати велику бігову історію, бути лідером, мати організаторські здібності і любити людей, адже в процесі бігу доведеться переживати  більше за інших спортсменів-любителів, ніж за себе.

Але перш за все потрібно звернутися до організаторів змагань: поштою, телефоном або особисто.  Бажано, зробити це від початку відкриття реєстрації в залежності від рейтингу забігу, оптимально за півроку. Наприклад, на Chisinau Marathon (Молдова) і Minsk Half Marathon (Білорусь), я написав за півроку до старту, а в Run Ukraine (Україна) і BMW Oslo Marathon (Норвегія) я написав за рік, одразу після відкриття реєстрації.  Зазвичай, організатори відповідають майже на кожне повідомлення.  І є великий нюанс: організатори рейтингових стартів ніде не пишуть про набір пейсмейкерів. Потрібно писати самим і пропонувати свою кандидатуру, доводити “Чому саме я можу бути пейсмейкером?” Мені подобається брати участь в бігових заходах, але бігати лише на результат і постійно  намагатися поліпшити особистий рекорд – не завжди гарна ідея, при цьому пропускати добре організовані забіги теж не хочется. Я відчуваю своє тіло, за плечима біговій досвід європейських стартів, я знаю свої бігові можливості… тож, чому ні? Я не чекав оголошення про набір пейсмейкерів, я просто писав на рейтингові старти організаторам про себе, про бігові показники і як я сильно хочу бити пейсмейкером. І мене стали запрошувати. Певно, я занадто наполегливий, ось в чому справа!))

Як все відбувається

За день до старту марафонів завжди проводиться Sportexpo, де учасникам видають бігові номери, футболки і брошури з поясненнями про день старту.  Пейсмейкерам за день до старту теж необхідно з’явитися, щоб отримати настанови. У день старту потрібно зібратися в заздалегідь зазначеному місці, познайомитися один з одним, переодягнутися, дізнатися, хто де стартує.  На кожен сектор виставляють по людині або дві в залежності від марафону.  Коли ти стоїш з червоною кулею (або будь-якого іншого кольору, неважливо), люди тебе знаходять і одразу ж починають розпитувати: “А куди ставати?”  “Де розташовані пункти гідратації” “А як бігти? Весь час рівно або спочатку повільніше, а потім трохи швидше? А ми будемо зупинятися на пунктах харчування?” і так далі.

Пригадую свій перший досвід пейсмейкерства… Спочатку просто за мною біг величезний натовп, мені навіть страшно було обертатися))) Потім народ почав трохи розсіюватися. Я відчував велику відповідальність. Мені здавалося, що я забуваю, що сам біжу марафон, думаючи про тих, хто біжить поруч зі мною, підбадьорював їх і переживав за кожного.

Якщо забіг великий, то з пейсмейкером біжить дуже багато людей. Але не всі люблять бігати групою, тому деякі тримаються на відстані: або попереду, щоб їх не обігнала група, або позаду, щоб постаратися ближче до кінця дистанції скоротити відставання і, може, навіть, втекти вперед. Однозначно, відповідальність дуже велика. Потрібно постійно спостерігати за людьми, цікавитися, хто і як себе почуває, давати поради перед складними ділянками та заздалегідь попереджати про наближення до пунктів харчування.  Можна також повідомляти, скільки залишилося бігти і який зараз темп. Ближче до фінішу, як правило, всі прискорюються і пейсмейкер часто залишається один, завершуючи дистанцію з тим часом, який у нього написаноий на футболці.

Ще декілька плюсів для пейсмейкера

Коли ти біжиш як звичайний учасник, то завжди можеш зійти з дистанції, зупинитися або взагалі проспати забіг і не прийти.  Нікому від цього не стане ні краще, ні гірше.  І біжиш ти так, як тобі заманеться: хочеш – посміхаєшся і даєш «п’ять» всім зустрічним бігунам і вболівальникам, хочеш – пітнієш і біжиш на особистий рекорд.  А пейсмейкер – це людина, відповідальна за інших бігунів і за їх результат.  Він не може підвести, не може захворіти, не може проспати, не може не прийти. Він повинен рівно і чітко пробігти до фінішу з тими, хто на нього розраховує.  Ще унікально для мене те, що всю дистанцію я біжу легко і з посмішкою, до останніх метрів.  Ніколи раніше я не відчував стільки задоволення від марафону, немає особливої ​​втоми і млявості, ноги відчувають себе прекрасно.  А коли перетинаєш фінішну лінію, розумієш наскільки ти щасливий, що взяв відповідальність за інших спортсменів і наскільки ти задоволений, коли тобі всі ці спортсмени дякують. Крім того, на всіх забігах пейсмейкер – це повноцінний учасник марафону і він часто отримує медаль і за марафон, і за пейсмейкерство. Кожен мій досвід пейсмейкерства незабутній і унікальний!

Після фінішу.. тільки початок

Безумовно, завдання пейсмейкера – бути орієнтиром і довести людей здоровими і
щасливими до фінішу. Не лише емоції виснаженості можна побачити в бігунів, а й
емоції радості, щастя, гордості і вдячності. Для пейсмейкерів слова вдячності
при перетині фінішної лінії – найбільша нагорода! Ніщо не може бути кращим для
пейса, ніж коли ти ведеш до фінішу зовсім незнайомих бігунів з усіх куточків
світу і вони безмежно вдячні саме тобі за результат. Від таких слів, розумію, що
все ж таки в своєму житті, роблю правильні вчинки і, звичайно, я
не зупиняюся на цьому! Хочу все більше і більше людей робити щасливими, доводячи їм, що все легко і просто, тільки треба любити те, що робиш і дарувати цю спортивну любов оточуючим!

Микола Таран (марафонець/ультрамарафонець/пейсмейкер)